ART’S FUN! – visuella hyss av Lasse Åberg

18 juni–25 september
Fri entré

Vi har den stora glädjen att presentera Lasse Åberg – tecknare, illustratör, konstnär, grafisk designer, manusförfattare, regissör, skådespelare och musiker. Tecknandet har funnits med honom sedan barndomen. Hans motto är »inte en dag utan ett streck«. I utställningen får vi se ett brett spektrum av bilder, från barndomen till nutid med bland annat barnboksillustrationer, skivomslag, affischer och litografier. Med stor skicklighet och underfundig humor leker Lasse Åberg med företeelser och begrepp. Han beskriver gärna det han gör som visuella hyss. Bilderna är många gånger ett slags bildgåtor eller oneliners som samtidigt, rent visuellt, bjuder på en fantastisk teckningskonst med en utpräglad känsla för ljus, skuggor och materialskildring. Med sin blick för detaljer och det absurda får han oss att se komiken i bekanta situationer och ting. Han får oss att skratta åt oss själva och samtidigt se skönhet i det vardagliga.

Åberg bestämde sig för att bli tecknare redan som tioåring och fick mycket beröm för sina färdigheter hemifrån. Han studerade reklam och bokhantverk på Konstfack i Stockholm 1960–1964. Där kom han också i kontakt med popkonsten som blev en viktig inspirationskälla i hans skapande och en ingång till hans arbete med seriefigurer och vardagliga föremål. Sedan dess har Åberg kontinuerligt arbetat som illustratör, grafisk designer och konstnär. Som konstnär har han bland annat gjort sig känd för sina lekfulla bearbetningar av Disneyfigurer och blinkningar till konst, kitsch och en allmänt känd bildvärld. Åbergs mångsidiga illustrationer har synts i vitt skilda sammanhang. Han har skapat det klassiska stolstyget på SL:s tunnelbanor och pendeltåg, gjort affischer, bland annat till Skansen och Vasaloppet, illustrerat böcker och gjort skivomslag och mycket annat.

Lasse Åberg är född 1940 i Hofors och uppvuxen i Fredhäll i Stockholm. Han är en av Sveriges mest folkkära kulturprofiler och står bland annat bakom kultförklarade filmer som Repmånad (1979) och Sällskapsresan (1980) – som för övrigt är den mest sedda svenska biofilmen! Åberg har funnits med som en välkänd person för flera generationers barn, bland annat som Trazan i barnprogrammet Trazan och Banarne och som en del av popgruppen Electric Banana Band. Han har även skapat en exceptionell samling äldre föremål med anknytning till Disney och seriekonst och konst med serieanknytning, som kan ses på Åbergs Museum i Bålsta. Under sin långa karriär har han tilldelats en mängd priser och utmärkelser, exempelvis Guldägget för reklamillustrationer till Wasabröd, Grammis för årets barnskiva, Hedersguldbaggen och H.M. Konungens medalj av 8:e storleken.

Tack till Åbergs Museum.

(Foto: Denise Grünstein.)