Shades of existence

Klara Kristalova | Joakim Ojanen | Ragnar Persson

26 oktober–9 februari 2020

I utställningen »Shades of existence« möter ni tre internationellt aktiva konstnärer, som med stor känsla för sitt material skapar personliga och emotionellt starka världar där betraktaren släpps fri i sin tolkning av verken. Alla tre har hittat sina särpräglade uttryck genom en slags experimentlysten obundenhet. I utställningen ser ni både deras teckningar och keramiska skulpturer. Det blir ett exklusivt möte som berör något skört och annorlunda och mörkt, men som också med sympati och humor utforskar livets alla nyanser.

Klara Kristalova föddes 1967 i Prag. Ett år senare flyttade hennes familj till Sverige. Hon kom tidigt i kontakt med keramikens möjligheter då hennes föräldrar arbetade med keramik och skulptur. Klara valde emellertid att studera måleri vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm, men tog sedan upp skulpterandet igen. Hon fann det frigörande att arbeta med ett material som associerades med hantverk och inte kändes så belastat i konstsammanhang. Tecknandet initierar hennes konstnärliga process och hon beskriver sina skulpturer som just tredimensionella teckningar. När Klara tecknar formar hon en idé och en riktning som sedan utgör grunden för det intuitiva arbetet med skulpturerna. Hennes konst kretsar kring tillstånd, minnesfragment och vår mänskliga existens. Klara bygger upp världar som på samma gång är märkliga och känslomässigt exakta. Allt behöver inte förklaras med ord. Hennes konst har ställts ut runt om i världen, bland annat på Galleri Magnus Karlsson i Stockholm, Nationalmuseum, San Francisco Museum of Modern Art och Galerie Perrotin i New York, Hongkong och Paris.

Joakim Ojanen föddes 1985 i Västerås. Han studerade grafisk formgivning och illustration vid Konstfack i Stockholm, men insåg snabbt att det var konst han ville ägna sig åt. Med inspiration från bland annat serier och animation – och med en unik känsla för keramikens inneboende möjligheter – skapar Joakim lekfull konst som talar till vårt inre barn. Skulpterandet fastnade han för under en keramikkurs. Efter den kursen började hans tecknade karaktärer ta form i leran med ett säreget bräckligt utseende. Med tiden blev verken allt större. Hans skulpturer och teckningar växer fram i en intuitiv process där materialet och humöret visar vägen. Skulpturerna har ett starkt känslomässigt uttryck: de kan vara tragikomiska, ledsamma, glada, rörande och roliga. Figurerna söker sin väg genom tillvaron och signalerar att det är okej att vara just den man är. Joakims konst har visats i flera länder, bland annat på Christian Larsen Gallery i Stockholm, Richard Heller Gallery i Los Angeles, The Hole i New York, Ruttkowski;68 i Köln och Lefebvre & Fils i Paris.

Ragnar Persson föddes 1980 i Tavelsjö i Västerbotten. Upplevelser från uppväxten är betydelsefulla byggstenar i hans konst. Det kan handla om känslan för naturen och den ljusa natten, om att tjuvröka i skogen och lyssna på hårdrock. En blandning av heavy metal och Tove Jansson med andra ord. Det finns en mörk grundton i Ragnars konst – en känsla av något som nalkas eller en plats som bär på märkliga minnen. Som ung tecknade han ofta av omslagen till diverse punk- och hårdrocksalbum, men det var under andra året på Konstfack, på institutionen för fri konst, som han fann sitt bildspråk och införlivade teckningen i sitt konstnärskap. Blyertsteckningen kändes befriande enkel och direkt och bar inte på för stora konstnärliga pretentioner. Ragnar arbetar ofta med en kollageteknik där figurer förs samman från olika håll i omsorgsfullt uppbyggda teckningsvärldar. Hans avskalade och gåtfulla keramikskulpturer tangerar och kompletterar element i de detaljerade teckningarna. Ragnars konst har visats i flera länder, till exempel på Gallery Steinsland Berliner i Stockholm, galeria de muerte i Tokyo, Charlotte Fogh Gallery i Aarhus och Play Studio i Istanbul.

Klara Kristalova

I stallet / In the Stable, 2016