Digital föreläsning med Patrik Steorn | Nya modeprodukter cirkulerades snabbt i Europa redan under 1700-talet. En global media – och modeinriktade populärkultur etablerades, som präglades av aristokratins och borgarklassens smak och konsumtionsmönster. Det här föredraget handlar om franska modeplanscher och engelska modekarikatyrer som importerades till Sverige, och hur de togs emot av den svensk publiken. Modebilderna spred kunskap om europeiska kläder och frisyrer, men de gav också upphov till humoristiska omtolkningar och lokala piratkopior som fick ett eget liv.

Föreläsningen, som är kostnadsfri, ingår i det halländska kulturprojektet »Mode: Yta med djup – Halland 2021«. Läs om föredragsserien här (konstihalland.se)

Länk till föredraget: https://zoom.us/j/97124756485

Patrik Steorn är museichef för Göteborgs konstmuseum och docent i konstvetenskap. Han har tidigare varit museichef vid Thielska Galleriet i Stockholm samt undervisat och forskat i konstvetenskap och modevetenskap vid Stockholms universitet. Foto: Carl Ander.