Edward Lindahl – Idéernas tecknare

Teckningsmuseet

24 maj – 31 aug 2014

I anslutning till Magnus Bards utställning ”Avigan ut – tecknade tidsbilder” visas ”Edward Lindahl – idéernas tecknare”, med verk från samlingen.

Edward Lindahl (1907-1986) föddes i Malmö och var verksam som tecknare i bl.a. Söndagsnisse-Strix och Expressen – vilken han var med och startade 1944. Med sin eleganta och skarpvässade penna räknas Lindahl till en av Sveriges absolut främsta idé- och satirtecknare. Under 20-talet studerade Lindahl i München där han tog intryck av tecknarna i den radikala satirtidningen Simplicissimus. Tillbaka i Stockholm fick han anställning på humortidningen Söndagsnisse-Strix, som sedan ledde honom vidare till Nya Dagligt Allehanda och Expressen.

Under 40-talet var Lindahl en uttalad nazistmotståndare vilket han visar prov på i en rad teckningar från museets samling. Engagemanget bottnade bl.a. i upplevelserna kring nazisternas framfart under och efter tiden i München. Citat: (hämtat från edwardlindahl.se)

Det kunde vara knepigt under andra världskriget att göra kommentarer till världshändelserna, som dock angick oss i högsta grad och dagligen och stundligen fyllde våra sinnen med undran och med skräck. Vår neutralitet ansågs kräva tystnad om vad som försiggick, pressen fick av en särskild informationsstyrelse besked om vad som fick sägas och inte fick sägas (Därav teckningen ”Hugin och Munin” från 1941, red anm.). Man fick göra omskrivningar – men så att var och en i alla fall förstod. Mot slutet av kriget blev vi kavatare och kommenterade direktare utan att det fick någon påföljd från statens håll
– Edward Lindahl

Lindahl var verksam som tecknareExpressen i 28 år. Utöver det arbetade han som bokillustratör, skulptör, träsnidare och scenograf. Åren 1959 – 1963 var han ordförande i Föreningen Svenska Tecknare, FST.

Utställningen fokuserar på Lindahls tidnings- och satirtecknande, och innehåller endast verk som tillhör museets samling. Förutom Teckningsmuseet finns Lindahl representerad på bl.a. Nationalmuseet, Moderna Museet och Malmö museum.

Teckningarna i utställningen är placerade i kronologisk ordning, från 1928-1971.