Lovisa Burfitt – All tomorrows parties

Teckningsmuseet

8 juni – 1 sept 2013

Lovisa Burfitt, en av Sveriges mest kända illustratörer och modeskapare med ett unikt grepp vad gäller mode, människor och detaljer. Lovisa tog examen från Beckmans Designhögskola och gick som elev hos Marie-Louise Ekman på Konsthögskolan i Stockholm. Bosatt i Provence sedan 2011 fokuserar hon numera helt på teckning och konst, och har därmed lagt sin klädkollektion åt sidan. Hennes teckningar är enkla, vackra och tillkommer under träget arbete för att få slutresultatet att verka som om penna mött papper av en lyckosam slump. Lovisa har illustrerat för bl.a. H&M, Guerlain och Sephora, Prêt à porter Paris, Absolut Vodka och skapat en serie frimärken för posten samt designat keramik hos Rörstrand.

Utställningen ”All tomorrow’s parties” visas på Teckningsmuseet under sommaren 2013. Titeln är tagen från en berömd låt av Velvet Underground som Lou Reed skrev efter att ha studerat Andy Warhols umgänge på ateljén The Factory i New York. Låten har fungerat som ett soundtrack för själva produktionen, som en del av den kreativa processen. Ett arbetssätt Lovisa är väl förtrogen med. Utställningen utgår från en namnlös kvinna, en mademoiselle, som Lovisa väljer att kalla henne. En komplex kvinna som lever upp i bitterljuva bilder, hämtat ur en värld av dekadens och längtan efter bekräftelse. Eller för att citera ur låten: ”And what costume shall the poor girl wear. To all tomorrow’s parties”…