Roj Friberg – miljöer och landskap

12 februari–29 maj 2022
Fritt inträde

Fribergs konst präglas oftast av en mörk grundton. Många bilder andas dystopi (*), förfall och en mardrömslik stämning, men själv beskrev han sina verk som vackra och att skönheten är det viktiga. Teckningarna bär också på en medkänsla för den vilda naturen. Roj Friberg (1934–2016) var en av Sveriges mest säregna konstnärer med en distinkt egen bildvärld. Han var född i Uddevalla och utbildad vid Valand konsthögskola i Göteborg. Under många år bodde han också i Veddige i Halland.

Friberg tecknade, målade, skulpterade och ägnade sig åt scenografi. I sin konst kritiserade han ofta makthavare och han hade ett starkt engagemang i miljöfrågor. Friberg utvecklade många personliga tekniker i sitt bildskapande. I sina teckningar kunde han färga in hela ytan med grafit, ofta på genomskinligt papper, och därefter sudda fram detaljerna med tops eller radermaskin. Motiven präglas av en märkligt realistisk skärpa som tillsammans med den dova, drömskt mörka atmosfären, ger ett starkt och särpräglat uttryck. I utställningen ser vi teckningar med motiv som kretsar kring naturen. Verken är delvis av en mindre tung karaktär och med en briljant hantering av ljuset. Dessa teckningar ingår i Teckningsmuseets och Hallands konstmuseums samlingar.

(*) negativ samhällsvision, motsatsen till utopi