I sommar visar vi en stor utställning om tecknandets historia med tyngdpunkt på verk från Teckningsmuseet samling från 1700-talet och framåt. Det blir en resa genom historien, från stenåldern och fram till i dag, med nedslag i olika genrer och användningsområden. Vi tittar närmare på den mångsidiga teckningskonsten och hur denna uttrycksform kan användas för att beskriva vår omvärld och gestalta känslor, tankar, åsikter och idéer.

Vernissage med jazz och frågesport

Välkomna på vernissage lördagen den 15 juni klockan 12–16. Museets duo Linus Hertley-Lundberg och Henrik Stenberg inviger utställningen klockan 13 med ett historiskt teckningsquiz (i dubbel bemärkelse)! Inga lag – du tävlar ensam. Ett fint pris väntar vinnaren. Under vernissagen kommer du också gå omkring i utställningen till livemusik i sköna jazztoner av The Swingin’ Johny Carlsson Duo. (Johny Carlsson på piano och Mattias Grönroos på bas.)

I tecknarateljén är det konstnärsledd verkstad under dagen: ”Teckna som grottmålningarna”. Alla åldrar och drop-in.

Foto: (Nedan) Thomas Eriksson, Bildbolaget Borås.